זריקות לעיניים כטיפול במחלות רשתית

זריקת ואביסמו

זריקות לעיניים כטיפול במחלות רשתית:

אווסטין  , אייליה , לוסנטיס, ואביסמו  ואוזורדקס :

הזרקה תוך עינית במחלות רשתית: ניוון רשתית מקולרי (AMD), בצקת מפגיעת הסוכרת בעין, ובצקת מחסימת וריד העין

אווסטין, איליה ולוסנטיס הן תרופות דומות בעלות יעילות דומה, הניתנות כזריקה בעין, ומשמשות כטיפול שגרתי במחלות רשתית נפוצות ( ניוון רשתית מקולרי (AMD), בצקת מפגיעת הסוכרת בעין / רטינופטיה סוכרתית, ובצקת כתוצאה מחסימה ורידית בעין ) לאחרונה, נוספה לסל התרופות גם ואביסמו החדשה יותר.

מה מנגנון הפעולה של זריקות לעין – (אווסטין איליה לוסנטיס, ואביסמו  ) ?

( Avastin, Lucentis, Eylea,  Vabysmo, )

התרופות אבסטין, לוסנטיס, איליה, ואביסמו ולוסנטיס הניתנות בהזרקה לעין, דומות בפעילותן, והן מכוונות לחסום בעין פעילות של חומר ששמו הוא VEGF.

. הVEGF הוא חומר טבעי, המיוצר בגופינו באופן נורמלי. במצבים מסוימים, כשהוא מצוי בריכוזים גבוהים, הVEGF גורם לצמיחת כלי דם לא תקינים, ולדליפה מכלי דם. עיכוב פעולת הVEGF גורם לנסיגה ביצירת כלי דם לא תקינים המאפיינת ניוון רשתית מקולרי רטוב. העיכוב גם מפחית דליפת נוזלים שמאפיינת בצקת רשתית בפגיעת סוכרת בעין או בחסימה של ורידי העין. לתרופה החדשה ואביסמו ( VABYSMO )  ישנה פעילות נוספת על חומר טבעי נוסף שמצוי בגוף שלנו  ( angiopoietin-2 ) שקשור לצמיחת כלי דם לא תקינים בעין.  

לחץ/י כאן למאמר שהתפרסם בעיתון הארץ כבר בשנת 2009 ומסביר בפירוט את פעילות התרופות Avastin, Lucentis, 

להרצאה של ד”ר האוזר בנושא זריקה לעין במחלות רשתית במסגרת הקתדרה (שנת 2020 , 16 דקות):

כיצד ניתנת זריקה לעין?  (אווסטין אייליה לוסנטיס ואביסמו ) (תמונה 1)

זריקה לעין נשמע לנו כטיפול מפחיד, אך למעשה מדובר בפעולה פשוטה באופן יחסי, ועם שיעור סיבוכים נמוך.  הזרקה לעין נעשית בתנאי מרפאה. לפני ההזרקה, העין מורדמת בטיפות.

התרופה מוזרקת ישירות לחלל הזגוגית (תמונה 1). הפעולה עצמה אורכת כמספר דקות, כאשר ההזרקה לעין עצמה נמשכת שניות בודדות בלבד. מרבית המטופלים חשים בכאב קל בלבד, ולעיתים אף אינם חשים בכאב כלל.

זריקת Eylea לעין

תמונה 1א: זריקת אווסטין 

תמונה 1ב: הזרקת אווסטין במרפאה

מהי שיטת הטיפול בזריקות לעין? (אווסטין לוסנטיס איליה ואביסמו )

מקובל להתחיל לטפל בסדרה של מספר זריקות לעין בהפרש של חודש בין זריקה לזריקה. בעיקר במחלת ניוון רשתית מקולרי יש חשיבות רבה ביותר להקפדה על מרווחים קבועים בין זריקה לזריקה.

כיום, הסיבות העיקריות לחוסר הצלחת הטיפול הם עיקוב באבחון ובהתחלת הטיפול, והפסקות ברצף הטיפולי – כלומר הפסקות גדולות מידי בין זריקה לזריקה ! 

הצורך בהמשך טיפול נקבע בדרך כלל על פי הממצאים בבדיקת הOCT. כל עוד יש נוזל בתוך או מתחת לרשתית נהוג להמשיך בטיפול. במקרים של ניוון רשתית מקולרי (AMD) יש לעיתים צורך לטפל במשך שנים לא מעטות. גם כאשר כבר אין נוזל ברשתית, נהוג להמשיך ולטפל בזריקה לעין במשך חודשים רבים במרווחים שהולכים וגדלים על מנת למנוע חזרה של התהליך. את התרופה החדשה ואביסמו ככל הנראה ניתן לתת בחלק מהמטופלים בתכיפות קטנה יותר כמו אחת לשלושה או אף 4 חודשים. 

הטיפול במצבים של בצקת כתוצאה מפגיעת הסוכרת בעין או כתוצאה מחסימת וריד רשתית העין מעט שונה ומותאם לכל חולה על פי מצב העין.

בשל ההבדל הגדול במחיר בין התרופות, נהוג במרבית המקרים להתחיל טיפול בזריקות אווסטין. במידה ואין תגובה טובה לטיפול, נהוג לעבור לשימוש באחת משלושת התרופות ואביסמו אייליה או לוסנטיס.

זריקת אווסטין לעיניים

תמונה 2א: OCT צילום רשתית: עין של חולה עם AMD רטוב תמונה 2ב: לאחר שלוש זריקות אוסטין, חדות הראיה השתפרה והנוזל ניספג.

מהו ההבדל ביעילות בין אבסטין איליה ואביסמו ולוסנטיס ?

Faricimab, Avastin, Lucentis, Eylea

חשוב לדעת כי בשורה של מחקרים לא נמצא הבדל משמעותי ביעילות של  הזריקות השונות בטיפול בניוון רשתית מקולרי רטוב. 

בשנת 2022 נכנסה לשימוש בארה”ב תרופה חדשה, ואביסמו  (Faricimab )   התרופה הראתה יעילות דומה לדור הקודם של התרופות, אבל בחלק גדול של המטופלים ניתן לטפל בזריקות לעין בתכיפות קטנה יותר של אחת ל3 ואף 4 חודשים לאחר העמסה ראשונית של 4 זריקות חודשיות.  התרופה החדשה כבר נמצאת בשימוש בארץ, והחל מאמצע שנת 2023 כלולה בסל השירותים של השב”ן כקו טיפול שני לאחר כשלון של טיפול באווסטין. 

לגבי טיפול בזריקות לעין בשל בצקת מקולרית כתוצאה מפגיעת סוכרת, נמצא כי בחולים עם ראיה ירודה, יש לטיפול בזריקות אייליה יתרון מסויים בהשוואה לטיפול באווסטין או בלוסנטיס בשנתיים הראשונות לטיפול. לאחר שנתיים של שימוש לא נמצא הבדל משמעותי ביעילות התרופות. נמצא שואביסמו החדשה יעילה כמו איליה, וגם במקרים אלו ניתן לטפל בתדירות נמוכה יותר לאחר סדרה ראשונית של הזרקות חודשיות. 

מהם הסיבוכים של הזרקה תוך עינית ?  אווסטין לוסנטיס איליה ואביסמו )

שיעור הסיבוכים לאחר הזרקה תוך עינית הוא נמוך מאוד.

במהלך הזרקת האווסטין לעין ניתן להרגיש בכאב קל. לאחר ההזרקה תיתכן הפרעה קלה וזמנית לראיה. לאחר זריקה לעין , מדווחים המטופלים על נקודה שחורה או ענן שזז בשדה הראיה. התופעה חולפת בדרך כלל תוך כיממה. לעתים מופיע דימום חיצוני בנקודת ההזרקה אשר חולף בדרך כלל תוך מספר ימים.

מעבר להפרעות אלו, לעתים נדירות עלולים להופיע סיבוכים חמורים לאחר זריקה בעין. הסיבוך הקשה ביותר ממנו אנו חוששים הוא זיהום בעין. במיקרה שלאחר ההזרקה מופיעים כאבים, ירידה בראיה או מתפתח אודם כללי של העין עם או ללא הפרשה, יש לשוב מיד לבדיקת רופא עיניים!!! . גם במקרה בו מופיעות נקודות שחורות בשדה הראיה הנמשכות מעבר ליממה הראשונה, או במקרה בהם מופיעים הבזקים בעין, יש לפנות בהקדם האפשרי לעזרת רופא עיניים.

מהו ההבדל במחיר בין אווסטין לשאר הזריקות? (לוסנטיס איליה וביסמו )

קיים פער מחירים עצום בין זריקת אווסטין,  לכל שאר סוגי הזריקות (  Vabysmo, Lucentis, Eylea ).  תרופות הלוסנטיס אייליה וביסמו / פאריסימאב יקרות בערך פי 40 מאשר האווסטין.  ההבדל העצום במחיר גרם לכך שאבסטין הפכה לטיפול הסטנדרטי הראשוני במחלות רשתית נפוצות. האייליה והלוסנטיס וואביסמו, משמשות בטיפול כקו שני.  במקרים בהם הטיפול בזריקות אווסטין לא עולה יפה, נהוג להחליף את הטיפול מאבסטין לאיליה ואביסמו או ללוסנטיס, כאשר בחלק מהמטופלים החלפת הטיפול עוזרת, ונצפית תגובה טובה יותר.

זריקות סטרואידים: אוזורדקס Ozurdex / וטריאסנס ( טריאסנס / קנלוג ) / Triesence לעין:

הזרקת סטרואידים לעין ( אוזורדקס טריאסנס או קנלוג), היא טיפול מקובל במחלות רשתית מסוימות במקרים שהטיפול הראשוני לא יעיל. האוזורדקס או טריסנס / קנלוג יעילות מאוד בטיפול בבצקת בעין בעיקר בבצקת מקולרית על רקע סוכרת בעין (רטינופתיה סוכרתית), ובצקת מחסימת וריד בעין, והם עשויות לגרום לספיגת הבצקת במקרה שהתרופות הקודמות נכשלו.

יתרון הסטרואידים הוא בפעילות ממושכת יותר. הסטרואידים משפיעים על העין למשך של כ 3 חודשים, בניגוד להשפעה של כחודש לאבסטין, אייליה ולוסנטיס.

תופעות הלוואי העיקריות של זריקת סטרואידים לעיניים היא התפתחות של קטרקט ויתר לחץ תוך עייני (תופעה העלולה לגרום למחלת גלאוקומה). בשל תופעות הלוואי האפשריות משתמשים בתרופות אלו בדרך כלל רק כקו טיפולי שני.

הטריאסנס היא תרופה ותיקה יותר שנעשה בה שימוש החל מסוף שנות התשעים, האוזורדקס הוא תכשיר חדש יותר שהוכח כיעיל בשימוש בבצקת ברשתית העין בשל סכרת או חסימה ורידית.

מהם החידושים בתחום ההזרקות לעיניים – החידושים האחרונים מפורטים בסוף מאמר על AMDלחץ/י כאן 

 

במרפאת ד”ר האוזר אנחנו מטפלים בזריקות תוך עיניות (אווסטין, איליה, לוסנטיס, ואביסמו טריאסנס ואוזורדקס) בשילוב עם בדיקת OCT המבוצעת בו זמנית במרפאה  

קביעת תור לבדיקה על ידי ד”ר האוזר 

לקביעת תור אינטרנטי 

 

Categories:

לקביעת תור טלפוני:

יש להשאיר הודעה ונחזור אליכם בקרוב 03-9626622 ניתן ליצור קשר עם מרפאת ד״ר האוזר גם בווטסאפ: 03-9626622

צור קשר:

טופס יצירת קשר

לקביעת תור אינטרנטי לד"ר האוזר למבוטחי כל קופות החולים דרך אתר דוקתורים      
לקביעת תור אינטרנטי לד"ר גרינוולד למבוטחי מכבי בלבד דרך אתר דוקתורים

מאמרים נוספים בנושא מחלות וניתוחי רשתית:

06 ליונ 2023

היא תופעה המתרחשת בדרך כלל ללא כל הודעה מוקדמת ועלולה לגרום לאובדן ראיה חמור. המאמר סוקר את המחלה והטיפול העכשווי בה[…]

06 ליונ 2023

היפרדות רשתית, במידה שאינה מטופלת כראוי, היא מחלה העלולה לגרום לעיוורון. אבחון מוקדם וטיפול ראוי יכולים לשנות ללא הכר את מהלך המחלה.[…]

06 ליונ 2023

אחת התופעות השכיחות שבעקבותיה נגרמת הפרעה חולפת בראייה היא היפרדות זגוגית העין.[…]

06 ליונ 2023

ניוון רשתית מקולרי יבש היא תופעה נפוצה ששכיחותה עולה עם העלייה בגיל. בגיל 75 כ 30% מהאוכלוסייה סובלים מדרגות שונות של מחלה זו[…]

תפריט נגישות