ממברנה אפירטינלית (ERM)

ממברנה אפירטנלית – ERM עיניים

(קרום על פני רשתית העין – ERM Epiretinal membrane, Macular Pucker, Macular Puckering)

מה היא ממברנה אפירטינאלית (ERM) בעין?

ממברנה אפירטינלית, היא רקמה לא תקינה – קרום בעין המתפתח וצומח על פני מרכז הרשתית (מקולה) ועלול לגרום להפרעת ראיה.

מדוע מתפתחת הממברנה האפירטינלית בעין?

ממברנה אפירטינלית (ERM עיניים) מתפתחת בדרך כלל כתגובה לא תקינה לתהליך של היפרדות הזגוגית מהרשתית, או באנגלית PVD

חלל העין שלנו מלא בחומר ג’לי הקרוי גוף הזגוגית הזגוגית קשורה לפני הרשתית במיליוני סיבים מיקרוסקופיים עדינים. בשלב מסוים בחיים, (בדרך כלל סביב גיל 50), גוף הזגוגית עובר שינויים ביוכימיים הגורמים לו להתכווץ ובעקבות כך, חלה התנתקות בינו לבין הרשתית. תהליך זה כאמור, נקרא היפרדות הזגוגית או באנגלית PVD. (תמונה 1)

ממברנה אפירטנלית
תמונה 1: הפרדות הזגוגית (PVD) בחלק עליון

 

בדרך כלל עוברת הפרדות הזגוגית בשלום, וללא כל השפעה שלילית על העין. בעיניים מסוימות, מסיבה שאינה ידועה, הפרדות הזגוגית גורמת לטראומה מקומית שמובילה לתגובה וצמיחה של קרום על פני מרכז הרשתית ( ERM עיניים ) בדומה לצלקת שנוצרת בגלל פציעה.
בהמשך, לממברנה יש נטייה להתכווץ, למשוך ולעוות את פני הרשתית ואת כלי הדם של הרשתית וכך להפריע לקליטת קרני האור במרכז הראיה. ההפרעה גורמת לירידה ולעיוות של הראיה.(תמונה 2)

ERM בעין
תמונה 2א – ממברנה אפירטינלית (ERM) תמונה 2ב – רשתית תקינה

תסמינים / סימפטומים: על מה מתלוננים החולים הסובלים מממברנה אפירטינלית (ERM)?

ממברנה אפירטינלית, קרום בעין עלול לגרום לירידה בחדות הראיה ולעיוות הראיה. בדרך כלל הירידה בראיה אינה קשה מאוד, ובמקרים רבים עיוות הראיה מציק יותר. במקרים אלו מתלוננים החולים שהדמויות אותן הם רואים מעוותות, והקווים של החפצים גליים ועקומים.

אבחון של ERM עיניים:

אבחון המחלה נעשה בבדיקה על ידי רופא עיניים, לאחר הרחבת האישונים. כאשר ישנן תלונות על רקע ממברנה אפירטינלית יש להיבדק על ידי רופא עיניים (ורצוי מומחה רשתית). בדיקת העזר העיקרית להעריך ממברנה אפירטינלית היא בדיקת  OCT.

בדיקת OCT היא צילום סריקה של שכבות הרשתית השונות המאפשרת הדגמה של הממברנה האפירטינלית וגם של הבצקת שעלולה להיווצר כתוצאה ממשיכת כלי הדם על ידי הממברנה האפירטינלית.(תמונה 3)

ממברנה אפירטינלית בעין OCT
תמונה 3א-OCT של רשתית תקינה תמונה 3ב- OCT של רשתית עם
ממברנה אפירטינלית ובצקת רשתית

ממברנה אפירטינלית + משיכת זגוגית

VMT או VMA – משיכה של מרכז הראיה , מה זה VMT ? ומה זה VMA ?

VMA  הוא קיצור של Vitreomacular Adhesion ( נקרא גם VMT – Vitreomacular Traction )
– מצב המתאר משיכה לא רצויה של מרכז הרשתית על ידי זגוגית העין.
כאמור, ממברנה אפירטינלית ( ERM ) נוצרת על ידי היפרדות בלתי תקינה של זגוגית העין מהרשתית.
בעיניים מסוימות נוצר מצב של היפרדות חלקית ובלתי שלמה של זגוגית העין עם היווצרות של משיכה של הרשתית על ידי קצה הזגוגית שלא ניתקה באיזור מרכז הראיה. מצב זה מלווה לעיתים קרובות ממברנה אפירטינלית (ERM ) , ועלול לגרום לעיוות נוסף של מבנה הרשתית ולכן גם להחמרת התלונות של עיוות הראיה.

במידה וקיים עיוות משמעותי של הראיה, יש לשקול טיפול באמצעות ניתוח רשתית (ויטרקטומיה) .

מהו הטיפול בממברנה אפירטינלית, ERM עיניים?

במרבית המקרים אין צורך לטפל במחלה. רוב הממברנות האפירטינליות הן עדינות וכמעט שאינן גורמות להפרעה. גם במקרים בהם נגרם עיוות קל של הראיה, בדרך כלל החולים מתרגלים לכך לאחר תקופה לא ארוכה וממשיכים בפעילות מלאה ללא כל הגבלה. פעמים רבות הממברנות יציבות ולא מתקדמות. יחד עם זאת, לעתים צומחת ממברנה אפירטינלית עבה יותר (Macular Pucker) הגורמת לעיוות משמעותי ולירידה ניכרת בראיה. במקרים אלו יש לשקול טיפול באמצעות ניתוח רשתית – ויטרקטומיה.

מה נעשה בניתוח הרשתית (ויטרקטומיה)?

בניתוח הויטרקטומיה (ניתוח רשתית) מוציא מנתח הרשתית את הזגוגית אותו ג’לי הממלא את חלל העין, ומחליף אותה במי מלח ביולוגיים הממלאים את כל תפקידיה.(תמונה 4) לאחר הוצאת הג’לי, מנתח הרשתית מקלף את הממברנה האפירטינלית מעל פני הרשתית.

ניתוח רשתית
תמונה 4- בניתוח הויטרקטומיה מוציא מנתח הרשתית את הזגוגית

 

הניתוח נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית, אך לעתים ניתן לשקול הרדמה כללית. משך הניתוח עצמו כ 30-60 דקות בממוצע. בשנים עברו, בסיום הניתוח היו תופרים את הפתחים הזעירים בלובן העין שדרכם נעשה הניתוח. בשנים אחרונות נעשים מרבית הניתוחים מסוג זה דרך פתחים זעירים אף יותר, שאף אינם מצריכים תפירה.

 

לאחר ניתוח הרשתית, העין חבושה עד לבדיקה. לאחר הסרת התחבושת על המנותח להזליף טיפות עיניים על מנת למנוע דלקת או זיהום של פצע הניתוח. ימים ספורים לאחר הניתוח, ניתן לחזור לפעילות מלאה פרט לפעילות גופנית מאומצת. השיפור בראיה והעלמות העיוות מתרחשים בדרך כלל בפרק זמן של 6 שבועות עד 3 חודשים לערך.

מה שיעור ההצלחה של הניתוח?

ניתוח רשתית (ויטרקטומיה) הוא ניתוח עדין והצלחתו תלויה במספר גורמים. רוב המנותחים חשים הקלה ושיפור בתפקודי הראיה עקב העלמות או הפחתה של תחושת עיוות הראיה לאחר קילוף ממברנה אפירטינלית. הניתוח בדרך כלל משפר את חדות הראיה. יחד עם זאת, לעתים נותרת מידה מסוימת של ירידה בחדות, והעין אינה חוזרת לראיה מושלמת. במידה וקיימת הפרעה משמעותית לראיה, מומלץ לנתח בהקדם על מנת למנוע נזק בלתי הפיך שעלול להיגרם מדחייה ממושכת. הסיבוך העיקרי לאחר ניתוח רשתית הוא התפתחות של קטרקט. לעיתים נעשה ניתוח הויטרקטומי בצורה משולבת יחד עם ניתוח קטרקט.

 

קביעת תור לבדיקה על ידי ד”ר האוזר 

לקביעת תור אינטרנטי 

 

Categories:

לקביעת תור טלפוני:

יש להשאיר הודעה ונחזור אליכם בקרוב 03-9626622 ניתן ליצור קשר עם מרפאת ד״ר האוזר גם בווטסאפ: 03-9626622

צור קשר:

טופס יצירת קשר

לקביעת תור אינטרנטי לד"ר האוזר למבוטחי כל קופות החולים דרך אתר דוקתורים      
לקביעת תור אינטרנטי לד"ר גרינוולד למבוטחי מכבי בלבד דרך אתר דוקתורים

מאמרים נוספים בנושא מחלות וניתוחי רשתית:

24 לספט 2022

היא תופעה המתרחשת בדרך כלל ללא כל הודעה מוקדמת ועלולה לגרום לאובדן ראיה חמור. המאמר סוקר את המחלה והטיפול העכשווי בה[…]

זריקת ואביסמו
24 לספט 2022

אווסטין לוסנטיס איליה, ועכשיו גם וביסמו, הן תרופות דומות הניתנות כזריקה לעין, ומשמשות כטיפול הנפוץ ביותר במחלות רשתית העין […]

24 לספט 2022

הוא חור קטן המתפתח במרכז הרשתית - מרכז הראיה (מקולה). החור המקולרי גורם לפגיעה משמעותית בראיה ומצריך בדרך כלל טיפול באמצעות ניתוח רשתית[…]

פגיעת סוכרת בעין
24 לספט 2022

מחלת הסוכרת פוגעת בכלי הדם הקטנים בגוף. בעיניים, המחלה פוגעת בעיקר ברשתית העין, ועלולה לגרום לפגיעה בראיה ואף לעיוורון.[…]

תפריט נגישות